طرح مديريت منابع و سازماندهي شوراي اسلامي
روستاي سوهان - طالقان


طرح بحث
چندین سال قبل، شاید ابتدای دهه هشتاد شمسی، طرح اولیه «مديريت منابع و سازماندهي شوراي اسلامي، روستاي سوهان - طالقان» برای افزایش افق دید و سازماندهی مدیریت کلان مشکلات روستائی، تقدیم برخی اعضای محترم وقت شورای اسلامی روستای سوهان گردید.

در دوره های بعدی نیز، حسب درخواست، به اطلاع اعضای جدید شورای اسلامی، رسانده شد و لکن به هر دلیل، تاکنون امکان اجرای کامل آن، یا هر گونه طرح مشابه، در روستای سوهان، فراهم نشده است یا بنده اطلاعی ندارم.
به هر تقدیر، نظر به انتخابات دوره سال 1396 شورا های اسلامی، چنین به نظر رسید که طرح قدیمی مذکور ضمن اندک تغییرات، به اطلاع عموم هم ولایتی های محترم، رسانده شود و لذا متن آن، به شرح ذیل، تقدیم می گردد.

امید است، اشخاص علاقه مند، با ارائه نظرات و انتقادها و پیشنهادهای تکمیلی و سازنده به منتخبین بعدی، محمل و انگیزه ای، برای تهیه طرح های کلان و حرکت بر اساس آن، زمینه ساز رفع برخی مشکلات روستای سوهان باشند.

حسین زینعلی

مقدمه

2-4) آب زراعي

1) مجامع مختلف روستا

3-4)برق و مخابرات

1-1) مجمع مالكان اراضي و خانه‌ها

4-4) راه و شوارع

2-1) مجمع صاحبان مشاغل

5-4)‌ روابط عمومي و مراسم

3-1) مجمع عمومي اهالي سوهان

6-4)‌ نظافت و بهداشت

2) مسئولين روستايي

7-4) اختلافات و داوري

3) سازماندهي شوراي اسلامي روستا

8-4) آمایش و كاربري اراضي

4) كميته‌هاي اجرائي شوراي اسلامي

9-4) كميته هاي فرعي

1-4) آب مصرفي

5)‌ تامين اعتبارات و جمع آوري منابع


**************************************************

مقدمه

مديريت منابع و سازماندهي مديريت امور جاري، به معني استفاده از حداكثر امكانات موجود، يك بحث بسيار مهم در اداره هر مجموعه انساني و مادي مي‌باشد. به خصوص در مورد چگونگي مديريت منابع مالي و انساني روستايي، مورد نياز شورهاي اسلامي محلي و طبعا ساير مسئولين مثل دهدار و بخشداري و امثالهم، اين مسئله اهميت بيشتري خواهد داشت.


از طرف ديگر، ماهيت در حال تغيير وضعيت روستاهاي طالقان، به خصوص روستای سوهان، به نحوي است كه از گذشته فقط دامداري – كشاورزي مشتمل بر مزارع سنتي، خانه ها و طويله‌هاي قديمي و مختصر صنايع دستي – روستايي، به سمت شهرك‌ خوش نشين با خانه‌هاي ويلايي و باغات و اندک صنايع نيمه مكانيزه تبديلي باغي يا دامداري جديد، در حال تبديل مي‌باشد.


از حيث جمعيت شناسي، اكثريت اهالي سوهان به شهرهاي مجاور، از جمله تهران، كرج، هشتگرد، آبيك، قزوين، تنكابن و ساير شهرهاي كشور مهاجرت نموده است و لذا تركيب جمعيتي در روستا تابع شرايط فصلي شده است، به نحوي كه در بهار و تابستان جمعيت زياد و در فصل پائيز و به خصوص زمستان، جمعيت بسيار كم مي‌باشد .


بعلاوه تركيب جمعيت مستقر نيز، شامل اشخاص با سن بالا و به خصوص بازنشستگان به صورت نيمه دائمي مي‌باشد و بحث امكانات شغلي براي نسل جوان، داراي مشكلات فراوان مي‌باشد. كما اينكه به دليل بن بست بودن راه اصلي، حضور اشخاص غير محلي، در بافت روستا، بسيار كم مي باشد.


بعلاوه كيفيت استفاده از منابع دولتی قابل اختصاص به روستا، اعم از اعتبارات بخشداري و يا ساير ادارات دولتي و نيز كمك‌هاي مستمر يا مقطعي اهالي، و امكانات بالقوه كه مي‌تواند تحت شرايطي منجر به اخذ اعتبار براي اجراي طرح هاي عمراني روستا باشد، از نكات مهمي است كه در صورت سازماندهي مناسب، نقش موثري در بهبود امور روستا خواهد داشت.


در اين مقاله به پيشنهاد سيستم مديريت منابع و سازماندهي شوراي اسلامي از حيث مجامع در دسترس، اركان مسئولين و سازمان شورا و بررسي منابع بالقوه شوراي اسلامي روستاي سوهان پرداخته ميشود، تا امكان به فعليت درآمدن اداره بهينه و توسعه همه جانبه روستا، قابل تحقق باشد. بديهي است طرح حاضر، به منزله كمك به اجرائي شدن ساير مصوبات دولتي و لازم الاجراء مي‌باشد.





*********************************

1) مجامع مختلف روستا

اساس مجامع شورایی بر انتخاب مردم روستا بنا نهاده شده است. لکن جمعیت ساکن‌ سوهان با توجه به وضعيت اجتماعی اهالی و تغييرات جمعيت در تابستان و زمستان و نيز كيفيت مشاغل فعلي، امكان حضور دائمی مردم در تمامی فصول سال و به خصوص جوانان را، امکان پذیر نمي‌سازد.


لذا تعدادي از بازنشستگان، تمايل به اقامت طولاني مدت يا دائمي در روستا دارند و تعداد خانوار ساكن دائمي روستا در نوسان شديد است و حتي مراكزي مثل دبيرستان و دبستان و خانه بهداشت رو به خرابي نهاده است و نياز به تغيير كاربري دارند.


با توجه به گسترده حضور اهالي در تهران و ساير شهرهاي اطراف و با عنايت به آورده‌هاي موجود در محل، در حال حاضر مجامع زير در روستای سوهان قابل توجه است:



نانوائی و دهیاری روستا



*********************************

1-1) مجمع مالكان اراضي و خانه‌ها

شامل فهرست کامل تمامی مالكان زمين‌هاي داخل و خارج روستاي سوهان، اعم از مسكوني، باغی، كشاورزي و غير كشاورزي بر اساس محورهاي فاميلي اصلي منشعب شده، باید تهیه شود. اين مسئله با توجه به وضعيت ثبتي روستا، كه اقدامات اوليه در سالهاي 1340 به بعد انجام شده و لكن تا 1380 امكان ادامه عمليات ثبتي فراهم نبوده است و در حال حاضر، توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی منطقه، بافت مسکونی دارای اسناد مالکیت رسمی شده است، حائز كمال اهميت است .


زيرا مسئله مالكيت زمين و اختلافات ناشي از آن و چگونگي تكميل مسائل ثبتي اراضي داخل و خارج روستا، از مشکلات مهم شوراي اسلامي يا دهداري خواهد بود و تکمیل و تثبیت امور ثبتی، نقش مهمي در توسعه روستا خواهد داشت. بنابر اين داشتن اطلاعات كامل اراضي و مالكان آنها در روستا، نقش مهمي در بحث آمايش سرزميني بازي خواهد كرد و محور طرحهاي هادي و توسعه توريستي يا كشاورزي و امثالهم خواهد بود.


در خصوص، طرح هادي اوليه روستای سوهان، درخواست اصلاحات درگذشته انجام شده است و با افزایش سطح بافت مسکونی قدیمی روستا، در حال نهائی شدن و ابلاغ رسمی می باشد. لذا لازم است، شوراي اسلامي، يك نسخه كامل از سوابق را تهيه كرده و براي اعمال حداکثر پيشنهادات قابل اقدام، سیاست كمال همكاري با مسئولین مربوط، اتخاذ شود. زيرا در صورت اصلاح و تصويب طرح هادي، بقيه اقدامات عمراني بايد در چهار چوب طرح هادي انجام پذيرد.


هم چنین حسب مقررات برنامه های توسعه کشوری، لازم است زمين هاي زراعي خارج از بافت مسكوني روستا ها نيز، با همكاري جهاد هاي كشاورزي روستاهاي كشور، مراحل ثبت رسمی تکمیل و نسبت به صدور سند مالکیت اقدام شود، كه برنامه هاي اجرائي آن، با كندي بيشتري در برخي نقاط كشور در حال اجرا مي باشد و در خصوص روستاي سوهان، برخی زمین های آبی زار و نزدیک روستا، اسناد مالکیت رسمی صادر و تعداد دیگری در دست اقدام است.


بعلاوه مشکل اعلام منابع طبیعی بودن زمین های کشت نشده سال های اخیر که موارد زیادی به صورت قطعی، به صورت ملی اعلام شده است و بقیه نیز در معرض خروج از نوع زمین های بایر می باشند، از معظلات مهم زمین در منطقه می باشد .


لذا لازم است با همکاری اهالی و مردم و استفاده از خدمات اشخاص موثر، نسبت به حفظ حقوق آباء و اجدادی مردم اقدام شود.


هر چند با صدور اسناد مالكيت، مشكلات جدیدی مثل نياز به استعلامات متعدد براي نقل و انتقال بعدي، تصويه حساب مالياتي، صدور پايان كار از بخشداري و فرمانداري و ساير مسائل نيز، در پي خواهد بود. كه شورای اسلامی مي‌تواند با هماهنگي با مراجع مذکور، تدابير لازم را اتخاذ نمايد تا با روشن بودن وضعيت مالكيت و صدور اسناد رسمي، زمينه استفاده از منابع بانكي و امكان اجراي طرح هاي توسعه با رعايت ضوابط اداري، امكان پذير باشد.


بديهي است به دليل نقش و اهميت زمين در توسعه روستا، چگونگي هدايت امور ساخت و ساز مسكوني در داخل و اطراف باقت قديمي روستا، يا فراهم كردن زمينه‌هاي احداث صنايع تبديلي يا حتي اختصاص محل‌هايي براي احداث مجتمع هاي توريستي، ضرورت داشتن بانك كامل اطلاعات اراضي مسكوني و ساير كاربري‌ها و نيز مالكان آنها، لازم است، فهرست اين اطلاعات، از طريق يك سرشماري مقدماتي و استفاده از امکانات جدید فنی، به سرعت شروع شود واطلاعات قديمي، همواره كامل و به روز رساني گردد.


بنابر اين، تهيه فهرست اسامي مالکین املاک روستا، از طریق خانواده های اصلی (صاحبان به اصطلاح ربع آبی ملک) و اشخاص حقيقي ساكن و وابسته به فاميل موجود در روستاي سوهان، اعم از اينكه به شخصه داراي خانه باشند يا نباشند، يك نياز پايه براي بقيه فعاليت هاي شوراي اسلامي روستا مي باشد.


در اين خصوص با توجه به آخرین سرشماري آبان 1395 و جمع آوری اطلاعات مراجع مرتبط، مثل فهرست دارندگان انشعابات برق، آب و تلفن و بقیه موارد، می توان ضمن مكاتبه با مراجع ذي صلاح، با اصلاحات محلی، نسبت به تهیه آمار مورد نیاز اقدام نمود، و آنها را مبناي تهيه فهرست هاي تفصيلي قرار داد.


زيرا اطلاعات حاصله مربوط به تعداد واحدهاي مسكوني و غير مسكوني، تعداد خانوارهاي ساكن دائمي و فصلي و انشعابات و نیاز های فعلی یا در شرایط پیک و حداکثری اموری مثل برق، آب، تلفن و مخابرات و گاز آتی و حجم تغييرات جمعيتي در فصول مختلف سال و امثالهم، براي تصميمات خدمات روستايي، مثل راه‌هاي روستايي، كوچه ها، برق، نظافت، آب رساني، مخابرات و ساير اقدامات عمراني و اجرائي در روستا، اطلاعات موثر و بسيار مهمي خواهد بود.


در نتيجه از آن جائيكه كليه امور اصلي در داخل روستا، در اولين مرحله برگشت به مالكين داراي خانه مسكوني و املاك زراعي،‌ اعم از باغات و زمين هاي كشت آبي يا ديم دارد، مجمع مالكان مذكور، داراي اهميت اصلي مي‌باشد كه بايد فهرست هاي به روز اين اطلاعات، از طرف شوراي اسلامي روستا، با مشخصات كامل و محل سكونت و وسيله تماس تلفني و امثالهم، همواره در دسترس باشد.

کتاب کاشف الاسرار
تالیف ملانظر علی طالقانی



گیاه الهو



چرنای زمینکان

*********************************



2-1) مجمع شاغلين روستا

شامل كليه مردان و زناني كه ساكنين يا متولدين سوهان بوده يا پدر و مادر يا پدر آنها سوهاني بوده و حداقل سالي يكبار به سوهان مراجعه دارند و حاضر به همکاری باشند، به شرط آنكه داراي شغل مكفي بوده و بتوانند اداره امور خانواده خود را انجام دهند، تشكيل ميشوند. اين مجمع به غير از امكان كمك هاي مالي، از حيث شناخت تخصص ها و مشاغل اشخاص و توانائي اهالي در ادارات مختلف و امكانات گوناگون ايشان، بسيار مهم است.


لذا شايسته است، علاوه بر فهرست زمين و خانه و مالكان آنها، به نحوي اطلاعات قديمي تكميل گردد و كليه اشخاص بزرگ سال و شاغل، آمار برداري و در ليست‌هاي مفصل، شامل مشخصات، آدرس سكونت و كار، تخصص ها و تلفن دسترسي، براي اقدامات آتي جمع آوری گردد .


در اين خصوص تهيه فرم‌هاي مخصوص و توزيع ميان خانوارهاي اصلي روستا و سپس جمع آوري آنها در مراسم مختلف در سال نظير جشن هاي عروسي يا مراسم تسليت و امثالهم، و استفاده از خدمات نوین رسانه ای مجازی، مثل استفاده از گروه و کانال یا سایت در اینترنت، توصيه مي‌گردد .


بعلاوه منبع اصلي حضور اشخاص در كميته هاي محلي پيشنهادي در بخش بعدي،‌ بايد با شناخت از اين مجمع صورت پذيرد. بديهي است شرايط كمك‌هاي مستمر از ناحيه اين مجمع، تابع تصميمات شوراي اسلامي، و حسب اولويت‌هاي قابل قبول، خواهد بود.

آبشار سرخه بند




*********************************

3-1) مجمع عمومي اهالي سوهان

شامل كليه اعضاي خانوارهاي ساكن دائمي محل و غير دائمي سوهاني اعم از زن و مرد بالاي 18 سال مي‌باشد.


بديهي است اهالي ساكن روستا، در انتخاب اعضاي شوراي اسلامي، نقش موثر خواهند داشت. اين مجمع بيشتر جنبه سمبليك و عمومي خواهد داشت، که می توان سالی یک بار نسبت به تشکیل آن اقدام نموده و سایر استفاده ها به عمل آید.

شیخ علی سوهانی
از مبارزان نهضت جنگل




*********************************

2) مسئولین روستایی

در گذشته های دور، هر قريه داراي كدخدا بوده است كه بواسطه انتخاب از ميان مردم محل، جنبه داخلي داشته و با انتخاب پاکار و برخی مشاغل عمومی مثل، حمامی، چوپانان و غیره، مدیرت امور روستا را به عهده داشته اند. سپس با توسعه حکومت مرکزی، کدخداها از طرف مسئولین محلی، نیز تائید و بعنوان نماینده روستا، مورد شناسائی قرار گرفته اند و حسب تغییرات اجتماعی سایر موارد منسوخ شده است.


در حال حاضر و حسب مقررات مربوط به شوراهاي شهر و روستا، اولا شوراي اسلامي براي هر روستا، تشكيل ميشود كه وظيفه تصويب مقررات و مصوبات اجرائي در روستا را دارد. ثانيا مقام اجرائي شهري در شهرها شهردار و در روستاها، بحث انتخاب دهیار یا دهدار مي‌باشد، كه در نبود آن، امور اجرائي نيز بعهده شوراي اسلامي است.


بعلاوه ساختار حكومتي دولت، وزارت خانه ها و سازمان های کشوری، استانداري برای استان، فرمانداري برای شهرها، بخشداري برای بخش ها و دهداري و دهیاری برای روستاها، پيش بيني شده است. حال در صورت معرفي فردي بعنوان دهدار از طرف شوراي اسلامي، جنبه داخلي و محلي تامين ميشود و با صدور حكم از طرف بخشداري، جنبه حكومتي شكل مي‌گيرد. اين وضعيت از حيث امكان استفاده از اعتبارات حكومتي و رابطه با مقامات ذي صلاح، مهم می باشد.

آقا شیخ علی طالقانی




*********************************

3) سازماندهي شوراي اسلامي روستا

به دليل وضعيت شوراهاي اسلامي كه از اعضاي داوطلب و به صورت غير موظف و غير حقوق بگير هستند، امكان سازماندهي، مشابه سازمان‌ها و موسسات رسمي، وجود ندارد. لكن با توجه به تعداد اهالي، تركيب 5 نفره يا سه نفره انتخاب مي‌شوند، در تركيب پنج نفره، ساختار ذيل، توصيه ميشود: رئيس شورا - نايب رئيس - خزانه دار – بازرس – منشي (دبير)


بديهي است در تركيب هاي سه نفره، سمت هاي مذكور، به صورت تركيبي خواهد بود، مثلا رئيس شورا و خزانه دار، يا نايب رئيس و دبير و نظاير آن.


شورا در هر سال، حداقل يك جلسه مجمع عمومي، مثلا شب اولين پنج شنبه مرداد هر سال، در مسجد روستا با دعوت قبلي، جلسه عمومي تشكيل دهد. در اين جلسه، گزارش و بيلان كلان كاركرد يك ساله قرائت ميشود. بديهي است در صورت تصويب طرحها يا نيازمنديهاي خاص توسط مجمع، شوراي وظيفه پي گيري و گزارش براي جلسه بعدي را خواهد داشت. مجمع عمومي در زمان هاي فوق العاده ديگر مي‌تواند به دعوت شوراي اسلامي تشكيل شود. لكن تشكيل يك جلسه عمومي سالانه، براي نهادينه شدن و شناخت هر چه بيشتر و بهتر از فعاليت هاي شوراي، براي كليه اهالي، لازم است.


بعلاوه شوراي اسلامي مي‌تواند براي حل و فصل مشكلات با حضور اشخاص ذي‌نفع، هر كدام از مجامع مالكان اراضي و خانه‌ها يا مجمع شاغلين و متخصصين را براي همفكري و اتخاذ تصميم، دعوت نمايد.


شورا بسته به شدت كارهاي جاري و فصل مربوطه، در هر هفته يا ماه، حداقل يك يكبار، جلسات منظم و رسمي داشته و كليه مطالب مهم، صورت جلسه شود. براي پاسخ گوئي به مراجعات عمومي، در صبح جمعه يا پنج شنبه عصر هر هفته، حداقل در اردیبهشت و خرداد و تمام تابستان و مهر و آبان، در محل شورا، يك يا چند نفر براي رسيدگي به امور روستا حضور داشته باشند.


بعلاوه خزانه دار با افتتاح حساب‌هاي بانكي، برداشت با حداقل دو امضاء، مسئوليت حسابداري جمع آوري كليه درآمدهاي نقدي و هزينه كرد به دستور رئيس و نايب رئيس را بعهده خواهد داشت. خزانه دار وظيفه تنظيم گزارش سالانه آخرين وضعيت حساب مالي، بعلاوه جمع آوري و تدوين نهايي برآوردهاي اعتبارات مورد نياز سالهاي بعد و تفريغ بودجه روستا، بعده وي است.


دستور پرداخت ها در نهايت با امضاء رئيس و يا نايب رئيس و كنترل خزانه دار، در پروژه ها و امور جاريه هزينه خواهد شد. مسئوليت صحت پرداخت ها بعهده اشخاص امضاء كننده خواهد بود. در خصوص آئين نامه مالي دهداري ها، در مورخ 19/5/1382 مصوبه هيات دولت، تصويب شده است، كه با تقسيم معاملات به جزئي، متوسط و كلي، مشابه وضعيت مالي دستگاه هاي دولتي و شهرداري ها، به تصويب رسيده است. بديهي است، تا هر اندازه كه شيوه مالي شورا، از ضوابط مشابه پيروي نمايد، وضعيت مطلوب تري خواهد بود.


بازرس وظيفه نظارت بر كليه امور مالي و اداري و مسئول تائيد صحت عملكرد اعضاي شورا در مجامع تشكيل يافته خواهد بود.


منشي يا دبير شورا، وظيفه اداره دبيرخانه و نگهداري صورت جلسات و سوابق كليه مستندات را بعهده دارد.


رئيس و در غياب نايب رئيس، طبق تقسيم كار في مابين، وظيفه اداره شورا و اعلام گزارشات اجرائي را در مجمع عمومي خواهند داشت و نمايندگان روستا در بخشداري و ساير مراجع رسمي و غير رسمي را بر عهده دارند. بعلاوه كليه مناقصه ها و مزايده هاي مربوط به شورا، توسط ايشان اقدام مي‌گردد. بديهي است ساير تقسميات كاري ميان اعضاي شورا، مشابه مجامع مربوطه و حسب مصوبات داخلي اقدام مي‌گردد.

حسن قدسی، اعظام الوزاره




*********************************

4) كميته‌هاي اجرائي شوراي اسلامي روستا

از آن جائيكه امور جاريه روستا بسيار زياد است و از طرفي براي هدايت پروژه هاي متنوع اجرائي و عمراني، نياز به همياري اهالي وجود دارد، شوراي اسلامي مي‌تواند و بايد و لازم است، امور جاريه شناخته‌شده خود را در قالب كميته‌هاي محلي، با مشارکت جدی اشخاص علاقه مند موجود پی گیری نمايد، تا اولا از تجميع كليه امور اجرائي بر عهده يك يا دو نفر عضو شورا، جلوگيري شود و ثانيا از امكانات اهالي حاضر اعم از ساكن در محل يا كساني كه حضور زيادي در روستا دارند يا حتي تمايل به همكاري دارند، حداكثر استفاده به عمل آيد.


اين كميته ها شامل دو نوع، دسته اول، كميته‌هاي دائمي براي سازماندهي امور هميشگي روستا، دسته دوم، كميته‌هاي موقتي براي اجراي پروژها و رفع مشكلات اولویت دار، مي‌باشند. بديهي است، خود اعضاي شوراي اسلامي، در اين كميته ها عضويت داشته و رابط كميته ها با شوراي اسلامي مي‌باشند.


از حيث ترتیب عمليات اجرائي، ابتدا اصل وجود كميته ها و وظايف آنها در شوراي اسلامي مصوب مي‌شود و سپس با فراخوان در مواقع مناسب و اطلاعيه در سطح روستا، نسبت به ثبت نام از دواطلبان يا حتي اجبار و تكليف به اشخاص داراي سابقه موثر در موضوعات مورد نياز، اعضاي كميته ها توسط شورا، اعلام مي‌گردد.


سپس در صورت وجود طرح هاي مصوب، كميته ها همان را اجرا و پيشنهادات طرحهاي جديد را براي تصويب و تامين اعتبار در شوراي اسلامي، مصوبه اخذ ميشود. بديهي است در صورت داشتن اعتبار از محل‌هاي كمك هاي مستقيم محلي يا تامين به واسطه اقدامات شخصي اعضاي كميته، با تائيد و هماهنگی کامل شورا، هر كميته مي‌تواند اقدامات جاريه خود را انجام دهد.


با در نظر گرفتن آخرين سوابق كميته‌های اجرائی و شرح وظايف آنها، موارد زیرا توصيه ميشود:

مرحوم حاج پرویز غفوری
پدر شهیدان حمید و رمضان علی غفوری



*********************************

1-4) آب مصرفي

با در نظر گرفتن وظایف و تکالیف قانونی اقدامات اداره آب روستائي طالقان، همکاری و همیاری برای كليه امور مربوط به پيش بيني مصرف و تامين منابع آبي و مخازن و حفاظت و سالم سازی و توزيع آب مصرفي و كيفيت بهره‌برداري و انشعابات غير مجاز يا قبوض پرداخت نشده و مسائل مرتبط با آن، به خصوص طراحی شیوه های افزایش کیفیت و بهره برداری از منابع آبی واقع در اراضی ملی سوهان

چُره آبشار بزرگ سوهان




*********************************

2-4) آب زراعي

مشابه آب مصرفي، مخصوص امور مربوط به تامين، تهيه، توزيع، به سازي انهار مربوط به آب كشاورزي و باغداري و ساير مصارف اطراف روستا، بعلاوه ترویج هر چه بیشتر برای آبیاری قطره ای و به سازی انهار و ... در صورت كمبود نيرو در ابتداي كار، مي‌توان دو كميته فوق الذكر را، در قالب يك كميته «آب مصرفي و زراعي» سازمان دهي نمود.

آبشار سیاه بند




*********************************

3-4) برق و مخابرات

كليه امور مربوط به برق و مخابرات، با هماهنگي ادارات برق و مخابرات بخشداري، اعم از ولتاژ، روشنائي، تيرها و سيم‌هاي برق و مخابرات و باجه‌هاي عمومي و اختصاصي و مشابه آن.

بعلاوه كليه مسائل مربوط به كيفيت و اداره مسائل مربوط به امواج تلوزيوني يا حتي تقويت كننده آنتن تلفن همراه و به خصوص پیگیری ایجاد و افزایش پهنای باند اینترنت و چگونگی استفاده از تکنولوژیهای جدید و نظایر آنها، در اين كميته قابل طرح مي باشد.

مرکز مخابرات سوهان



*********************************

4-4) راه و شوارع

كليه امور مربوط به راه از جاده اصلي (به سازي، توسعه عرض، ترميم آسفالت، احداث راه‌هاي فرعي از راه اصلي براي مناطق مختلف روستا) و شوارع فرعي داخلي روستا اعم از حريم‌ها و مراقبت، زير سازي و اولويت ماشين رو كردن خيابان ها و كوچه هاي اصلي داخل روستا و ...


بديهي است به دليل ضرورت توسعه حريم‌هاي راه‌هاي اصلي و فرعي داخل روستا، اقدامات در زمينه ماشين رو كردن كوچه هاي اصلي، از مناسب ترين تشويق‌هاي عملي، براي حضورافراد و سرمايه گذاري در مناطق مختلف روستا خواهد بود.

آبشار سیاچره - خشکه چال




*********************************

5-4)‌ روابط عمومي و مراسم

كليه موارد مربوط به تبليغات داخل و خارج روستا اعم از تابلوهاي مدخل يا مسير جاده روستا، تهيه و انتشار هفته‌نامه يا ماهنامه يا فصل نامه يا ويژه نامه روستا و كليه امور فرهنگي و حتي مسائل اطلاع رساني نوين، در فضای مجازی (گروه یا کانال) سايت در اينترنت و برگزاري كليه مراسم مذهبي و غير مذهبي. اقدام به تهيه تابلوهاي راهنماي ورود و خروج از روستا و پيغامهاي مناسب و فاصله مانده به روستا و يا تبليغ مسابقات و مراسم، از امور حائز اهميت از حيث نقش تبليغات مي‌باشد.


كما اينكه تهيه و انتشار كتاب يا بروشور يا جزوات در اين خصوص، اعم از ويژه نامه‌ها، اسناد، عکس ها و خاطرات قديمي، آداب و رسوم محلي، شناخت علماء و ساير شخصيت‌هاي مهم، و ارسال آن براي اهالي يا فروش، مي‌تواند نقش موثر فرهنگي، براي ارتباط با اهالي ساكن يا غير ساكن در روستا، داشته باشد.


بعلاوه طراحي و اجراي مراسم و مسابقات – شامل برگزاري مراسم مختلف مذهبي، قرائت قران، دعا و مسابقات ورزشي، گل كوچك، واليبال يا حتي بازهاي محلي مثل تب‌كش ني و تورهاي بازديد داخل روستا یا کوهنوردی کوه های اطراف به خصوص قله مشهور کل سنگ، ویا شامل روستای های اطراف يا محل‌هاي قديمي طالقان يا ساير مراسم مختلف، براي فراهم كردن محيطها و زمان هاي مفرح بخش براي كليه اهالي اعم از زن و مرد و پير و خردسال و جوان و نوجوان


به نحوي كه در صورت راه اندازي برخي مراسم، مثلا جشن هاي محلي اعياد مذهبي يا مراسم سوگواري يا مسابقات محلي تهيه غذاهاي مختلف و مسابقات تابستاني و نظاير آن، مي‌تواند رونق دهنده وضعيت مسافرتي و توريستي مناسبي در تابستان باشد.

مجلس تعزیه در سوهان




*********************************

6-4)‌ نظافت و بهداشت

امور مربوط به ساماندهي جمع آوري و معدوم كردن زباله‌ها و اقدامات پيشگيرانه بهداشتي و سم پاشي و امثالهم، از امور بسيار مهمي است كه براي جلب حضور شایسته اشخاص به روستا، حائز اهميت است.

دره ماله خانی




*********************************

7-4) اختلافات و داوري

رسيدگي به اختلافات ملكي و غير ملكي و داوري و حل و فصل مسائل در حد امكان در داخل شوراي اسلامي، كه نيازي به طرح مشكلات در دادگستري نباشد. اكثر اختلافات مربوط به مسائل زمين و حدود و حريم‌ها، با توجه به حضور مجدد برخي اشخاصي كه مدتها در روستا حاضر نبوده یا آگاهی کامل به حدود عرفی قبلی ندارند یا قصد تقلب و سوء استفاده دارند، زمينه ساز انواع اختلافات مي‌باشد و مردم انتظار دارند، شورا در اين خصوص نقش فعال‌تري را ايفا نمايد.


كما اينكه در ساير امور حقوقي كلي روستا، مي‌توان از نظرات اشخاص متخصص استفاده نمود. راه كار عملي، امكان اخذ موافقت دو طرف به داوري شوراي اسلامي و اعلام نظر نهايي از طرف شورا با جلب نظر خبرگان محلي مي‌باشد.


بديهي است در خصوص مسائل كيفري كه داراي جنبه عمومي است يا در صورت عدم تراضي طرفين به داوري شورا، بايد از طريق مراجع قضائي، مسائل رسيدگي و برطرف شود.

خرمن کوبی قدیمی




*********************************

8-4) آمایش و كاربري اراضي

توجه شود که وضعیت قدیمی زمین در محل روستا، شامل تمامی مزارع و کوه ها، مثل انواع زمین های مسکونی، آبی زار، دمی زار، علف چین و علف چر، حسب ضوابط قانونی تغییر یافته است و تمامی بخش های علف چین و علف چر و کوه ها و تعداد زیادی از مزارع دمی زار به خصوص بالای روستا (منطقه رونا به بالا)، بعنوان زمین موات و انتشار آگهی های مربوطه، ملی اعلام شده است.

لذا وضعیت باقی مانده زمین ها، و با عنايت به نقش مهم زمين در توسعه هر منطقه، ضروري است اين كميته با تهيه سوابق طرحهاي مناطق مسكوني، حريم و باغات و زمين‌هاي كشاورزي آبي و مناسب ديمي، ضمن تهيه نقشه‌هاي اصلي آمايش زمين‌هاي روستا، نسبت به جهت گيري استفاده از نوع زمين در مزارع مختلف روستا، براي امور مختلف مسكوني، باغات، زراعات، احداث طرحهاي كشاورزي و دامداري و حتي امكان احداث و سرمايه گذاري بخش خصوصي براي مجتمع هاي تفريحي و توريستي و اقامتي، تمهيداتي را در نظر داشته باشد.

بعلاوه اين كميته باهماهنگي بنياد مسكن طالقان مي‌تواند در روند تصويب طرحهاي هادي روستايي، از طرف شورا نقش موثري داشته باشد.

ضمن آنکه لازم است با تهیه طرح های جدید، مشارکت جمعی و ایجاد تعاونی های منطقه ای یا کلی، نسبت به حفظ و حراست از باقی مانده زمین های آباء و اجدادی منطقه، اقدام گردد. زیرا اغلب زمین های اطراف روستا، از طرف وراث فعلی، رها شده است و بعلاوه تلاش های فردی، قادر به تامین هزینه های مربوطه نبوده و امکان جلوگیری از دست اندازی های روز افزون بخش های مختلف سیستم دولتی حاکم را نخواهد داشت.

دره اسکول، غرب سوهان




*********************************

9-4) كميته هاي فرعي

براي هر كدام از پروژه‌هاي اجرائي روستا، می توان يك كميته ويژه ايجاد و تا زمان اتمام آن پروژه مسئوليت كار به عهده ايشان باشد. اينها كميته‌هاي موقتي خواهند بود كه به دليل ضرورت مديريت فعال و پويا، در خصوص هر پروژه مهم جديد تشكيل شود و به محض اتمام كار، گزارش كار و مسائل آن به شورا منعكس شود. بديهي است در صورت ارتباط كامل پروژه‌هاي جديد به كميته هاي موجود، مسئوليت امر به همان كميته سپرده خواهد شد. مثل بحث گاز، یا هر امر مهم دیگر.


هر كميته شامل يك مدير و مسئول كميته و به تعداد لازم، همكار خواهد داشت. كليه امور داخلي توسط اعضاي كميته و تحت نظارت مدير كميته طراحي و اجرا مي‌گردد. مسئولان كميته‌ها بايد در شوراي اسلامي حاضر و نسبت به بقيه امور اجرائي و هماهنگي و تامين اعتبارات و تصويب مزايده و مناقصه و امور اجرايي اقدام نمايند.


هماهنگي ميان كميته ها و تشكيل جلسات تخصصي با حضور اعضاي شوراي اسلامي و تمامي يا مديران كميته هاي تخصصي حداقل در هر ماه در تابستان،‌ از وظايف اصلي شوراي اسلامي مي‌باشد. همچنين از طريق مجامع هفتگي، مثل هيئت در زمستان يا ساير موارد، همواره بايد، نوعي ارتباط كاري و فكري ميان اعضاي شوراي و بزرگان و اشخاص محلي علاقه مند وجود داشته باشد.

دره هفت چشمه




*********************************

5)‌ تامين اعتبارات و جمع آوري منابع

بدون شك، بحث چگونگي سازماندهي جمع آوري اعتبارات و منابع مالي و غير مالي از مهمترين برنامه‌هاي شوراي اسلامي روستا مي‌باشد كه اقدامات ذيل، توصيه مي‌شود:


- حفظ و حراست و فهرست برداري دقيق از مشخصات كامل اموال عمومي روستاي سوهان، اعم املاك متعلق به شخصيت عمومي روستا و شامل كليه اموال واگذار شده براي منافع عمومي، مثل زمين و ساختمان مدرسه، دبيرستان، مخابرات، حمام، خانه بهداشت، غسل خانه، استخرهاي احداثي عمومي، و ساير زمين ها و هر گونه حقوق مفروزی یا مشاعي مربوط به روستاي سوهان، از حيث مرمت و بازسازي و توسعه و تهيه اسناد مالكيت، از جمله وظايف شناخته شده شورا مي باشد.


- انتخاب دهدار شایسته براي ايجاد رابطه مناسب با بخشداري و فرمانداری و استفاده حداكثري از امكانات و بودجه دولتي.


- شناسائي اهالي صاحب نفوذ و صلاحيت در ادارات مختلف دولتي، عمومي و بخش خصوصي، تهيه و فهرستهاي كامل از مشخصات و تلفن و آدرس دسترسي و حتي مكاتبات مستمر، براي امكان استفاده از توانائي هاي ايشان، دعوت براي حضور در برخي مراسم عمومي و ساير امور جلب مشاركت، احتياج به برنامه ريزي دارد.


- برقراري نظام سالانه مناسب جمع آوري عوارض عمراني از زمين‌داران، صاحبان املاك و در مواقع ضروري از صاحبان درآمد، تدابير براي جلب مشاركت شايسته و تشويقي و خود همياري اهالي، اعلام نتايج جمع آوري و گزارشات كيفيت و نوع عدم همكاري براي اطلاع عموم.


- شناسائي اشخاص با تمكن مالي بيشتر و امكان جمع آوري از كمك‌هاي مادي و غير مادي اشخاص غني سوهاني يا غير سوهاني به خصوص توسعه امور وقف يا حبس مدني براي امور عمراني و امثالهم. از قبيل نام گذاري خيابانها و اماكن يا مكان‌ها در صورت همياري ايشان و ساير امور تبليغي براي جلب مشاركت هاي اختصاصي مردمي، نظير اعلام در مراسم عمومي و تشويق و هديه معنوي به ايشان و معرفي به مراجع ذي صلاح و نظاير آن.


- مرمت و بازسازي مكان هاي عمومي قديمي و يا احداث مكان هاي جديد مثلا چند مغازه در مسير جاده اصلي يا ده ميان، جهت بهره‌وري مناسب يا حتي اجاره به اشخاص براي احداث مجتمع هاي خدماتي مورد نياز روستا


- تهيه طرحهاي ضروري براي عمران و آبادي روستا (نظير توسعه منابع آبي مصرفي يا زراعي، بهبود راه اصلي و فرعي، سنگفرش كردن كوچه‌ها، بازسازي انهار قديمي و احداث انهار جديد، احداث مكان‌هاي عمومي، باز سازي مكان هاي عمومي و كاربرهاي جديد براي آن و توسعه خدمات روستايي و ...)، جهت اعلام به مقامات مختلف بخشداري و ادارات مربوطه در شهرستان و استان و حتي كشوري و مجلس ارسال و پي گيري براي اخذ نتيجه.


- توسعه اطلاع رساني و تبليغات و معرفي روستا و امكانات آن، به كليه اهالي، در سطح طالقان و استان تهران و كشور،‌ از طريق تهيه و انتشار گزارشات امكان سنجي و امكانات بالقوه و بالفعل و نيازمنديهاي مهم روستا براي مقامات مسئول و كليه علاقه مندان از طريق ايجاد سايت اطلاع رساني در اينترنت یا هر گونه رسانه قابل استفاده، براي آشنايي هر چه بيشتر با روستاي سوهان و انتشار جزوات يا بروشور يا كتاب هاي ويژه نامه يا سالنامه (تقويم اختصاصي) و نظاير آن.


اميد است، در ادامه مطالعات و اقدامات قبلي اعضاي شوراي اسلامي روستاي سوهان و شورایاران ایشان، طرح حاضر نيز در اين خصوص با همفكري جمعي قابل استفاده عملي باشد.


با تشكر حسين زينعلي

آبشار یخ زده سیاه بند










قله کل سنگ جنوبی




*********************************
صفحه اصلي

تمامي عكس ها و متون اين سايت، مشمول قوانين و رعايت حقوق معنوي مي باشد. هر گونه استفاده مجدد، فقط با اعلام منبع و آدرس سايت، مجاز مي باشد
All rights is reserved