سید اشرف الدین کیایی طالقانی

سید اشرف آقا



مرحوم سید اشرف الدین کیایی
سید اشرف آقا
بسم الله الرحمن الرحیم
مرحوم سید اشرف الدین کیایی طالقانی، مشهور به سید اشرف آقا، از بزرگان روستای سوهان طالقان، (1316- 1391 هجری شمسی) بود

ایشان در خصوص، سلسله نسب سادات طالقان (سوهان، گلیرد، اورازان، حسن جون، یرک و ...)، اسناد وقف نامه سوهان، آشنایی با امام زادگان مشهور ایران و معصومین علیهم السلام، دارای تالیفات متعدد می باشد

سیداشرف، به شغل شریف معلمی اشتغال داشت و در لباس روحانیت، به خصوص در سال های پایانی عمر خویش، جهت ترویج معارف اسلامی و شیعی و همچنین وعظ و خطابه، فعالیت های مختلفی، انجام میداد

نسب سادات طالقان

زندگی نامه

اسناد وقف نامه سوهان

مکاتبه با علماء

ارجاع به آثار سید

تالیفات و آثار

از نگاه دیگران

**************************************************


مرحوم سید اشرف الدین کیایی

زندگی نامه


روستای سوهان طالقان
محل تولد، زندگی و فوت سید اشرف آقا





حضرت امام خمینی، ره



آیت الله سید محمود طالقانی



آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی



آیت الله العظمی سید شهاب الدین مرعشی نجفی



علامه آیت الله سید محمد حسین طباطبائی



آیت الله باقر رشاد زنجانی



استاد شریعتی در زندان کمیته مشترک


مرحوم سید اشرف الدین کیایی، مشهور به سید اشرف آقا، از بزرگان معاصر روستای سوهان طالقان، متوفی به سال 1391 هجری شمسی بود. ایشان در سال 1316 شمسی (۱۳۵۶ هجری قمری) در روستای سوهان، دیده به جهان گشود.

پدرش مرحوم سید شاه الدین فرزند مرحوم سید شمس الدین و مرحومه رضوان صالحی و مادرشان مرحومه رخساره منصوری، فرزند مرحوم اسماعیل منصوری سوهانی و مرحومه هاجر علی شیری (از اهالی روستای تکیه ناوه) بودند.



سید بعد از طی دوره کودکی، به مدت یکسال در مکتب خانه روستای سوهان، منزل سید احمد آقای کیایی، با نام فامیلی ثریا، مشغول به تعلیم می گردد. در سال 1321 با تاسیس اولین مدرسه به سبک جدید در روستای سوهان، توسط مرحوم امان الله زینعلی و همراهی سایر خیرین محل، سید اشرف الدین تا کلاس ششم قدیم در روستای سوهان، درس می خواند.

سپس مدتی به شهسوار، تنکابن فعلی، نزد عمویشان سید بهاء الدین می رود و تحصیل دوره دوم را شروع میکند. آنگاه به تهران، نزد عمه شان، مشهور به سید ننه، ساکن خیابان بریانک تهران، می روند و در دبیرستان چهار راه رضائی خیابان نواب، مشغول به ادامه تحصیل میشود.

سید جهت پایان تحصیل عمومی، در مدرسه دارالفنون تهران، ثبت نام کرده و موفق به اخذ دیپلم در رشته ادبی، از مدرسه دار الفنون می گردد. گویا برگه دیپلم ایشان، به امضای مرحوم مهندس بازرگان، صادر شده است.



بعد از اخذ دیپلم ادبی، که در آن سالها بسیار باارزش بوده است، سید به خدمت سربازی رفت. او بعنوان افسر وظیفه، در توپخانه لشگر مریوان خدمت کرد. حسب گفته آقای سید ضیاء الدین، اخوی مرحوم سید اشرف الدین، ایشان نقل نموده که در آن سالها، هم زمان با رحلت مرجع عالیقدر جهان تشیع، آیت الله العظمی بروجردی، در مجلس ختم انعقاد یافته، توسط برادران اهل تسنن مریوان، مراسم باشکوهی، برگزار شده و علماء محل، برای معظم له، قرائت قران و ادای احترام ویژه می نمایند.



با پایان دوره خدمت سربازی، علی رغم اعلام نیاز برای ادامه خدمت در ارتش، نظر به علاقه شخصی سید به مسائل تعلیم و تربیت، وی در وزارت آموزش و پروش، استخدام می شود. او در آغاز خدمت رسمی، چند سالی در روستاهای کش و سوهان طالقان، بعنوان معلم دوره ابتدائی، مشغول به کار میشود.

ایشان هم زمان در تابستانها، در دبیرستان البرز، چهار راه کالج، خود را برای شرکت در امتحانات دانشسرای تربیت معلمی دینی تهران، آماده می نماید. گفتنی است که این دانشسرا، توسط مهندس بازرگان، دکتر سحابی و آیت الله طالقانی، برای تربیت معلمین دینی، راه اندازی شده بود.

سید اشرف، با موفقیت در امتحانات ورودی، دوره یکساله دانشسرا را طی نمود و بعنوان معلم با تحصیلات عالیه، به کار تعلیم و تربیت ادامه می دهد. ایشان در سال 1347، به شهرستان قم منتقل می گردد و در مدارس کریمی، مدرسه رضائی (علامه طباطبائی) و صدر، تا سال 1351 بعنوان معلم علوم دینی و ادبیات، خدمت می کند.

سپس با افتتاح مدارس راهنمایی و دبیرستان در روستای سوهان، ایشان به آموزش و پرورش طالقان می رود و بعنوان معلم ادبیات، علوم دینی و مدیر مدرسه، تا سال 1356 در مدارس روستای سوهان، خدمت مینماید. بعد از انقلاب اسلامی، سید اشرف الدین یک بار دیگر، به شهرستان قم انتقال داده شده و در سال 1368، از خدمت رسمی، بازنشسته می گردد.



سید اشرف الدین، در کنار خدمت شغلی، هم زمان نسبت به فراگیری مقدمات معارف اسلامی اقدام کرد. وی در مسجد صاحب الزمان ع، واقع در تهران، خیابان هلال احمر(شیر و خورشید سابق) خیابان عباسی شمالی، در محضر آیت الله باقر رشاد زنجانی، تحصیل جامع المقدمات و سطوح اولیه نمود

سپس در زمان حضور در شهرستان قم، با ادامه تحصیل در علوم حوزوی، از محضر برخی آقایان روحانیون در شهر قم، استفاده نمود. سید بعد از اخذ مقدمات، در سال1367 به دست مبارک، آیت الله العظمی مرعشی نجفی، ملبس به لباس روحانیت می گردد.



وی به کار تحقیق و پژوهش در باره معصومین علیهم السلام و امام زادگان و فرزندان ایشان، علاقه زیاد داشت و در خصوص علوم اسلامی، معارف علوی، شخصیت حضرت فاطمه زهرا، سلام الله علیها و امام زادگان مشهور طالقان و ایران، اقدام به تالیف کتاب های دست نویس و جیبی نمود.

هم چنین در خصوص شناخت و اعلام سلسله انساب سادات کیایی روستای سوهان و اجداد ایشان، فعالیت داشت و کارهای ایشان به تائید علمای بزرگ این حوزه، مرحوم آیت الله العظمی نجفی مرعشی و سایر علماء، رسیده است.



سید به کار معلمی، عشق می ورزید و با کمال علاقه شخصی، به تدریس علوم دینی و آشنایی نسل جوان با معارف اسلامی، می پرداخت. طبق گفته اهالی روستای سوهان و کسانی که در اواخر دهه40 و 50 و اوائل دهه 60 شمسی، در کلاس های درس سید اشرف، حضور داشته اند، ایشان بسیار بیشتر از حد معمول، برای بچه ها کار میکرد و وقت میگذاشت.

او به مسائل اعتقادی و حرمت همسایه ها، اهتمام تمام داشت. با توجه به وضعیت زمین های سوهان در آن زمانها، وی از اولین کسانی بود که نسبت به رعایت کامل ارث بین تمامی اعضای خانوده به خصوص، اناث خانواده ها، اقدام نمود.

ایشان نسبت به رعایت مسائل شرعی در حین خدمت شغلی، بسیار جدی بود. طبق نقل قول آقای اصغر خالقی، در سال 1355 در مدرسه روستای سوهان طالقان، برخلاف بخشنامه رسمی، نسبت به جداکردن شاگردان دختر و پسر، بنابر نظر خودش، اقدام مینماید.

سپس در زمان حضور بازرس ویژه مرکز، گویا در حضور دانش آموزان با اقدام ایشان، مخالفت میشود و به دلیل دخالت اجرائی بازرس برای اجرای مفاد بخش نامه و عدم پذیرش آن از طرف سید، منجر به درگیری فیزیکی بین طرفین شده و سید اشرف الدین، کشیده محکمی به گوش بازرس، می نوازد

این مسئله در سطح منطقه، به شدت انعکاس می یابد و ایشان با حضور نزد مسئولان بالاتر، توضیح میدهد که به تشخیص نظر شرعی و شخصی خودم، برای رعایت تفاوت حال دختران و پسران، شیوه مذکور، انتخاب شده است که هم متناسب با وضعیت جسمی و دوران بلوغ ایشان، و هم متناسب وضعیت فرهنگی منطقه طالقان، میباشد و هم از حیث شرعی، لازم به رعایت این مسائل هستم!.



سید اشرف الدین از حدود دهه 40 شمسی با مرحوم آیت الله سید محمود طالقانی، مبارز خستگی ناپذیر و اولین امام جمعه بعد از انقلاب اسلامی، آشنائی و ارتباط داشت. به نقل از ایشان، به همراه حاج آقای رفیعی، پدر حجت الاسلام، آقای محمد حسین رفیعی، امام جمعه سابق طالقان، در مسجد هدایت نزد مرحوم طالقانی می روند. وقتی سید به معظم له، معرفی می شود، آقای طالقانی با بیان اینکه، ما با هم پسر عمو هستیم، سید اشرف الدین را مورد تفقد قرار میدهد. (به علت جد مشترک سادات روستای سوهان و گلیرد). بعلاوه نامبرده با مرحوم طالقانی، در جلسات متعدد روحانیون طالقان مقیم قم و شمیران، ملاقات و ارتباط داشته است



هم چنین، مرحوم سید، از آغاز حضور در شهرستان قم، از محضر علماء و بزرگان این شهر، استفاده نموده و بسیاری از مکاتبات ایشان از مراجع وقت، حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی و حضرت آیت الله العظمی مرعشی نجفی و سایر آقایان، به صورت دست نویس و چاپ شده، موجود می باشد

ایشان بعلاوه، با مرحوم علامه محمد حسین طباطبائی نیز، مراوده و آشنایی داشت، که مکاتبات دست نویس سوال و پاسخ از معظم له، موجود است. حسب نقل قول آقای سید باقر فرزند سید اشرف الدین، در مجلس عزاداری در منزل مرحوم قاضی، با حضور علامه طباطبائی، که ایشان دچار لرزش دست بودند، سید اشرف الدین نزد ایشان رفته و یک سوال فلسفی مطرح می کنند. البته حضرت علامه می فرمایند که، اقتضای مجلس پاسخ به سوال فلسفی را ندارد و گویا در مقام علت طرح سوال، مرحوم سید اشرف می گوید که وی مطالعات فلسفی دارد و جهت رفع ابهام، سوال مطرح شده است که علامه طباطبائی، با لبخند خاص خویش، می فرمایند که پس ما باید نزد شما، فلسفه بخوانیم



به نقل از آقای سید ضیاء الدین، برادر ایشان، در سال 1342 بعد از دستگیری حضرت آیت الله العظمی روح الله الموسوی الخمینی،ره سید تعداد زیادی عکس معظم له را، برای مخفی نمودن به منزل خود در روستای سوهان می برد. گویا با افشاء این مسئله، سید به همراه سایر سوهانی ها، عکس ها و مدارک مربوط به نهضت 15 خرداد را، در محل بندگاه سوهان، مخفی می نماید و لذا در زمان مراجعه ماموران امنیتی و بازدید منزل سید، چیزی کشف نمی شود.

از آنجائیکه سید اشرف، در ارتباط با اشخاص مخالف حکومت سابق بوده است، بعلاوه مطالعه و داشتن کتابهای مرحوم دکتر علی شریعتی و غیره، عوامل امنیتی به کار ایشان مشکوک میشوند. وی با توجه به سابقه امر و احتمال بازدید مجدد منزل خود در روستای سوهان، به کمک آقای اصغر خالقی، تمامی کتابهای ممنوعه را جمع آوری کرده و در دره هفت چشمه شمال سوهان، مخفی می نمایند. که در زمان حضور مامورین امنیتی و بازدید از منزل ایشان، موفق به پیداکردن کتاب های مورد نظر، نمی گردند.

ایشان به همراه مرحوم علی نقی صالحی، مشهور به اوس اَلنَقی (پدر بزرگ شهیدان: رضا و محمد زینعلی، حمید و رمضانعلی غفوری، جعفر صالحی و حسین انصافی، از شهدای روستای سوهان طالقان – صفحه شهدای روستای سوهان )، رساله حضرت امام را قبل از انقلاب، در دره سیاه بند روستای سوهان، برای پخش و معرفی به اهالی، مخفی و نگهداری می کردند.



سید اشرف الدین، بعد از بازنشستگی و در اواخر عمر خویش، ضمن تالیف برخی کتابچه های خویش، بیشتر به کار وعظ و خطابه و تبلیغ ادامه میدهد. ایشان تلاش زیادی برای رعایت مسائل مربوط به وقت نامه سوهان، انجام میداد و النهایه تمامی اسناد و مدارک مربوط به انساب آباء و اجدادی و اصل وقف نامه سوهان و مکاتبات مربوطه و غیره را، به مرکزاسناد و مدارک حرم رضوی، اهداء نمود.

به هر تقدیر، سید اشرف الدین کیایی مشهور به سید اشرف آقا، در تاریخ 17 شهریور 1391 فوت نمود و در زادگاه خویش، روستای سوهان، به خاک سپرده شد.

*********************************

نسب سادات طالقان


کتاب الشجره الطیبه
تالیف آقای فاضل موسوی





سلسله نسب فرزندان امام زاده علی بن محمد باقر ع
تا سید جلال الدین بن عزالدین
پدر قاضی نجم الدین محمود طالقانی
صفحه 3 کتاب الشجره الطیبه




سلسله نسب فرزندان قاضی نجم الدین محمود طالقانی
صفحه 4 کتاب الشجره الطیبه



حسب تحقیقات سید اشرف الدین کیائی
و تائید آن توسط علمای معاصر
چاپ شده در صفحات 3 و 4، کتاب الشجره الطیبه، تالیف سید فاضل الموسوی الصفوی

اغلب سادات طالقان و امام زادگان روستاهای منطقه، از نسل امام محمدباقر ع می باشند

بنابر نوشته مولف، سلسله نسب سادات طالقان، مورد تائید آیت الله سید شهاب الدین المرعشی، به شرح ذیل، می باشد

حضرت امام محمد باقر،ع، به غیر از امام جعفر صادق، ع، دارای فرزندانی به اسامی، علی، ابراهیم، زید، حسن، ثابت، عبیدالله و عبدالله بوده اند

امام زاده، علی بن محمد باقر، ع مشهور به سلطان علی، به شهر کاشان می روند و در منطقه مشهد اردهال، به شهادت می رسد و دارای بارگاه باشکوهی هستند

حضرت احمد بن علی از فرزندان ایشان، در اصفهان به خاک سپرده شده است که دارای بارگاه و مزار زیارتی است. تاریخ وفات ایشان، به سال 562 هجری قمری، اعلام شده است. هم چنین خواهر ایشان، بنام فاطمه، دختر علی بن محمد، همسر امام موسی کاظم، ع، بوده اند، همان منبع

توجه:
در ادامه این متن، سه نقطه (...) درابتدای نام هر شخص، جهت سهولت در تشخیص رابطه فرزندی هر فرد با پدر خویش از نسل قبلی، استفاده شده است

...محمد الفقیه بن احمد ابن علی

...عبدالشاعر بن محمد ابن احمد

...سید ناصر الدین بن عبدالشاعر ابن محمد، مدفون در محله پاچنار تهران و دارای بارگاه

...سید عزالدین بن ناصر الدین ابن عبدالشاعر

...سید یوسف بن عزالدین ابن ناصر الدین

...سید قاسم بن یوسف ابن عزالدین، مدفون در محدوده چالوس و کجور، استان مازندران دارای بارگاه

...سید حسین
...سید شمس الدین
...سید بهاء الدین
...سید زین الدین
...سید علاء الدین
...سید فضل الحق یا سید فاضل
...سید جعفر
...سید محمد یا محمد باقر

...سید علی، که مزار و مدفن وی در محله الجعفریه بغداد می باشد

...سید حسین
...سید نظام الدین
...سید محمد تقی
...سید علی

...سید علاء الدین بن علی ابن محمد تقی، مدفون در اورازان طالقان به همراه فرزند خویش

... سید شرف الدین محمد، مدفون در اورازان طالقان، جد سادات اورازان، گلیرد و سوهان

...سید معز الدین

...سید جلال الدین، که در سال 935 هجری قمری به نجف اشرف مهاجرت کرده است

...سید علاءالدین، مشهور به قاضی سید علاء الدین، که برخی از فرزندان ایشان، در نقاط مختلف طالقان، حضور داشته اند، از جمله

...قاضی نجم الدین محمود طالقانی ابن علاء الدین، جد سادات گلیرد و سوهان، برادر سید قاضی میر سعید

سید قاضی میر سعید بن علاء الدین، برادر قاضی نجم الدین، مدفون در سید آباد، روستای حسن جون طالقان

سید مقصود علی بن علاء الدین، برادر قاضی نجم الدین، جد سادات اورازان طالقان، مشهور به احمدی،

سید موسی بن علاء الدین، برادر قاضی نجم الدین، جد سادات میر مطهری ها در اورزان طالقان

...سید علاء الدین بن قاضی نجم الدین محمود طالقانی، که موقوفه سوهان توسط خان احمد گیلانی، حاکم مقتدر سلسله کیائی به مرکزیت لاهیجان، به سال 914 هجری قمری، به نام ایشان، تنظیم شده است. ایشان جد اعلای سادات کیایی مقیم روستای سوهان طالقان می باشد

نسب سید اشرف الدین کیایی، سادات روستای سوهان

علی هذا طبق مدارک آباء و اجدادی و نیز استفاده از منابع انساب، سلسله نسب نامه سید اشرف الدین کیایی، که به تائید علماء حوزه علمیه قم، از جمله مرحوم آیت الله مرعشی نجفی و سایر بزرگان رسیده است، توسط ایشان به شرح ذیل، در کتابچه شجره الطیبه خویش، بیان شده است

سید اشرف الدین، بن سید شاهدین، بن سید شمس الدین، بن سید میرنجم الدین، بن سید علی، بن سیر میرحاجی، بن سید فاضل، بن سید رحیم، بن سید حسین، بن سید تقی، بن سیدعلاء الدین (اولین نفر از موقوف علیهم، وقف نامه سوهان از طرف خان احمد گیلانی)، بن قاضی امیر نجم الدین طالقانی، ابن سید علاء الدین، ابن سید جلال الدین، ابن سید معز الدین، ابن سید شرف الدین محمد، ابن سید علاء الدین (مدفون اورازان طالقان) ابن سید علی، ابن سید محمد تقی، ابن سید نظام الدین، ابن سید حسین، ابن سید علی (قبرش در جعفریه بغداد است) ابن سیدمحمد، ابن سید احمد، ابن سید جعفر، ابن سید فضل الحق، ابن سید علاء الدین، ابن سید زین الدین، ابن سید بهاء الدین، ابن سید شمس الدین، ابن سید حسین، ابن سیدقاسم، ابن سید یوسف، ابن سید عزالدین، ابن سید ناصر الدین (مدفوق پاچنار تهران صاحب بقعه مجلل)، ابن عبدالشاعر، ابن محمد الفقیه، ابن سید احمد (دارای بقعه ارزنده در اصفهان)، ابن حضرت امام زاده سید علی اردهال کاشان، ابن حضرت امام محمد باقر ع؛ ابن حضرت امام زین العابدین ع ابن امام حسین ع ابن امام علی بن ابی طالب ع


مرحوم سید اشرف الدین کیایی

*********************************

فصل نامه امامت پژوهی، شماره 10
مقاله آقای عبدالحسین طالعی
صفحات 326 تا 331













علامه آیت الله سید محمد حسین طباطبائی












آیت العظمی سید محمد هادی میلانی












شهید محراب، آیت الله دستغیب












آیت الله العظمی خوئی




متن استفتاء از آیت الله العظمی خوئی
توسط مرحوم سید اشرف الدین کیایی








آیت الله العظمی سید محمد رضا گلپایگانی




استفتاء از آیت الله گلپایگانی
حرمت توهین به مومنین و تکلیف سادات





رسید تحویل اسناد و مدارک
به کتابخانه آیت الله گلپایگانی





مرحوم حجت الاسلام رفیعی، امام جمعه طالقان

مکاتبه با علماء

سید اشرف الدین کیایی، با علماء بزرگ زمان خویش و روحانیون متعددی، در خصوص معارف اسلامی و اخذ احکام شرعی مسائل وقفی و غیره، مکاتبات داشت، که برخی موارد به شرح ذیل، اعلام شده است

مجموعه ای از متون دست نویس سوالات ایشان و پاسخ علماء از جمله، آیت الله خوئی، علامه میلانی، علامه طباطبائی، شیخ رضا مدنی کاشانی، سید شهاب الدین مرعشی، شهید دستغیب و غیره، در کتابخانه آستانه مقدسه حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) قرار دارد

بخشی از مکاتبات مذکور، توسط جناب آقای عبدالحسین طالعی، در فصل نامه امامت پژوهی، شماره 10 – تابستان 1392 – کتابخانه آیت الله میلانی، ص 326 تا 331، به چاپ رسیده است، که نوشته ایشان به شرح ذیل است

در کتابخانۀ آستانۀ مقدسۀ حضرت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) یک مجموعه مکاتبات وجود دارد که به شماره 950 در بخش خطی نگاهداری می‌شود. این مجموعه حاصل زحمات یکی از دبیران فاضل و پرکار قم در دهۀ 50 به نام سید اشرف الدین کیایی طالقانی است که بسیار به مطالعه بها می‌داده، آنگاه یافته‌های خود را _ که بیشتر پیرامون امامت بوده‌اند _ ازعالمان و مراجع تقلید آنروزگار می‌پرسیده است

متن پرسش‌ها که غالباً طولانی است، گاه به شکل نقل یک بخش چند صفحه‌ای از یک کتاب، گاهی تخلیص بخشی از یک کتاب، گاهی مشتمل بر نقد و بررسی یک کتاب، و گاه مجموعه‌ای از عناوین در یک مبحث است

عالمانی که دستخط آنها در پاسخ این پرسش‌ها موجود است، بزرگانی هستند مانند حضرات آیات: سید محمد رضا گلپایگانی، سید ابوالقاسم خویی، شیخ رضا مدنی کاشانی، سید شهاب الدین مرعشی، سید محمد هادی میلانی، سید محمد حسین طباطبایی، سید عبدالحسین دستغیب، میرزا محمد باقر آشتیانی و میرزا خلیل کمره‌ای

پاسخ‌ها نیز گاهی بسیار موجزاست، در حد یکی دو کلمه، وگاه طولانی تا حد یک صفحه بزرگ. جناب کیایی هر گروه از این پرسش و پاسخ‌ها را درون یک پوشه نهاده و مجموعه آن پوشه‌ها را مانند یک کتاب نفیس و پر مایه، به آیندگان سپرده است

صفحه فصل نامه امامت پژوهشی
*************************
1-سوال و جواب از علامه طباطبایی در بارۀ ولایت تکوینی

به واسطه استناد به این وجوه و نظایر آنها است که منکرین، ولایت تکوینی را انکار کرده‌اند و ولایت تکوینی را _ که بطور موجبه کلیه، درعدۀ زیادی از روایات و مدارک دینی وارد است _ نپذیرفته‌اند و آنرا شرک می‌دانند؛ با اینکه نصاً در قرآن کریم، درقصه آصف و تخت بلقیس آمده است: «انا آتیک به قبل ان یرتدّ الیک طرفک»، که صریح است در تصرّف در تکوین. و یک واقعه و صد هزار واقعه فرق ندارد؛ اگر شرک باشد، همه شرک است

و عمده اشتباه آقایان در این است که میان واسطه فیض و مستقلّ در فیض فرق نمی‌گذارند. [المیزان ج 20، ص 152 _ 155]. و واسطه فیض را خالق به تمام معنی و مستقلّ در ایجاد می‌دانند و شریک می‌پندارند؛ با اینکه از راه اخبار، سازمان حیات را در عالم منسوب به اسرافیل می‌دانند و سازمان موت را منسوب به عزرائیل و سازمان ارزاق را منسوب به میکائیل و سازمان علم و تربیت را منسوب به جبرائیل؛ و هیچ شرکی هم لازم نمی‌آید

و بالمآل این مذاق به مذاق اشاعره بر می‌گردد که در عالم هستی جز خدا فاعل قائل نیستند و نتیجه آن، جبر است با اشکالاتی که دارد

والسلام علیکم - محمد حسین طباطبایی - [ تاریخ سؤال 28/10/54]



2-سوال و جواب ازعلامه طباطبایی در مورد مقامات حضرت زهرا (سلام الله علیها)

بسمه تعالی

السلام علیکم و رحمة الله و برکاته

نبوت و رسالت، منصبی است که به رسول اکرم اختصاص دارد. و امامت و خلافت، منصب‌هایی هستند که از چهارده معصوم بغیر حضرت صدیقه _ سلام الله علیها _ اختصاص دارند. واما ولایت _ چنان ‌که از کتاب و سنت به دست می‌آید _ مشترک است و حضرت صدیقه نیز و لایت را داشته و مبدأ فیوضات است

والسلام علیکم - محمد حسین طباطبایی - [تاریخ سؤال 20/1/55]



3- سوال و جواب از آیت الله سید محمد هادی میلانی در بارۀ ولایت تشریعی و ولایت تکوینی

26 جمادی الأُولی 1390

بسمه تعالی شأنه

1_ ولایت تشریعی، داشتن حق تصرف است در امورات مردم و اداره آنها، مانند ولایت فقیه بر نصب قیّم برای اداره امور ایتام و نصب متولی برای اوقافی که متولی ندارد و غیر ذلک. و گاهی ولایت تشریعی حق تصدی قانون‌گذاری را گویند، چنان‌که سنّی‌ها در حق بزرگانشان قائلند. و به همین مناسبت است که برایشان تکتّف در نماز و نافلۀ ضحی و غیر آنها را تشریع کرده‌اند

2_ ولایت تکوینیه، یک قسمی از آن عبارت است از مجرای فیض بودن نسبت به کائنات فی الجمله، که عموم انبیا و اوصیا داشته‌اند. و قسم دیگر عبارت است از ولایت کلیه تکوینیه، که مجرای فیض بودن است نسبت به جمیع عالم امکان، که در حق پیغمبر اکرم(صلی الله علیه و آله) و ائمه اطهار(علیهم السلام) ثابت شده و دلیل آن عبارت است از گفته خود صاحبان ولایت، که بیش از حد تواتر به ما رسیده است و دروغ و جزاف نفرموده‌اند؛ زیرا آن بزرگواران، صادق و مصدَّق می باشند

و این دلیل بر هر کس که به کتب احادیث معتبره از پیغمبر اکرم و ائمه اطهار(علیهم السلام) مراجعه نماید روشن است، علاوه بر ادله عقلیه غیر قابل ردّ که در جای خود مذکور است. و انکار این مقام، نقص است از نظر مذهب جعفری

3_ این بزرگواران، چنان‌که علت غائی عالم می‌باشند و عالم برای وجود آنها آفریده شده، واسطه و مجرای فیض نیز می‌باشند که فیض وجودازآنانمرورکردهوبه اذن خدا به دیگران می‌رسد. و این را اصطلاحاً «فاعل مابه الوجود» می گویند ، و غیر از «فاعل ما منه الوجود» است که به معنی آفریننده و وجود دهنده است، که جز خدای متعال آفریننده‌ای نیست، و آفرینش منحصر به ذات مقدس پروردگار است

و به جهت مثال برای واسطه بودن، آفتاب است نسبت به نشو و نمای اجسام، که ما به الوجود در این مرحله است و آفریننده و وجود دهنده، خدا است و بس

الحاصل در آفریدن و وجود دادن که منحصر به خدای متعال می‌باشد، هیچ کس شرکت ندارد؛ زیرا کسی چیزی از خود ندارد و موجودیت هر چیز، بدون استثنا از خداست و بس

و ائمه اطهار(علیهم السلام) به حسب مقام نورانیت شان، به اذن خدا و اراده خدا واسطه فیض می باشند؛ و کمال قرب و رفعت مقامشان به همین جهت است که خودشان بلاواسطه فیض می‌گیرند و دیگران به جهت نداشتن این استعداد، نیاز به واسطه دارند

در خاتمه دو مطلب گفته می شود

اولاً، اینکه انسان نبایستی به هر موهوماتی گوش دهد و عقیده‌مند شود. خداوند متعال می فرماید: «ولا تقف ما لیس لک به علم ان السمع و البصر و الفؤاد کل اولئک کان عنه مسئولا»

ثانیاً، مسلمانان با همدیگر معاشرت داشته باشند؛ و در گفت و شنود، از هوا و هوس بپرهیزند؛ و غرض نفسانی نداشته باشند؛ وبه وحدت کلمه اهمیت بدهند که خداوند متعال میفرماید: «واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا». پس نبایستی با دستور قرآنی مخالفت نمود

و التأیید منه سبحانه و تعالی
محمد هادی الحسینی المیلانی



4-سوال و جواب ازعلامه طباطبایی درباره مشکلات زندگی و چند نکته

6/9/54 - به عرض می رساند، نامۀ شریف زیارت شد. و از مراحم جنابعالی کاملاً متشکر و سپاسگزار میباشم

جواب سؤالات

1_ مطلبی که در جواهرالولایة درج شده حق است

2_ مسأله تشیع غزالی به دست سید مرتضی رازی نقل شده. ولی به عقیدۀ بنده اگر کسی تمام کتاب سرّالعالمین را با دقت مطالعه کند تردید نخواهد داشت که غزالی سنی است

3_ محرومیت‌ها و گرفتاری‌ها که در مسیر زندگی پیش می‌آید، هم فائده دارد و هم سبب تکامل است و هم متعلّق قضا و قدر

فائده داشتن آنها از این جهت است که حیات دنیا، زندگی امتحانی است و گرفتاری‌ها به منزلۀ محکی است که جوهر ذات انسان به وسیلۀ آن بروز می‌کند و حجت الهی بر انسان تمام می‌شود. و معنی تکامل همین است، و لله الحجة البالغة

و متعلّق قضا و قدر بودن آنها، از این جهت است که هر حادثه و واقعه کلی و جزئی، از قضا و قدر خالی نیست. و تعلّق قضا و قدر به فعل انسان، انسان را مجبور نمی‌کند؛ زیرا مشیت الهی اینطور بوده که انسان فلان فعل را به اختیار خود بکند. پس فعل، اختیاری است، اگرچه معصیت باشد

والسلام علیکم

محمد حسین طباطبایی



5 - سوال و جواب ازآیت الله شهید دستغیب در بارۀ ولایت تکوینی

بسمه تعالی
حضرت السید الجلیل مولانا السید أشرف الدین کیائی -سلمه الله

انشاء الله تعالی سلامت و موفق بوده باشید. نامۀ گرامی زیارت شد. و راجع به ولایت و مقام علم و قدرت ائمه طاهرین(علیهم السلام) مرقوم داشته بودید

باید دانست هر کس هر چه بگوید یا بنویسد، در حد ادراک خود آل محمد _ صلوات الله علیهم - را وصف نموده؛ و باید بداند که مقام آنها از آن بالاتر است، که جز خودشان و جدّ امجد آنها حضرت رسول، حقیقت آنها را نشناخته است

و راجع به توسل به آل محمد (علیهم السلام) و آثار قطعیۀ آن، پس آن از ضروریات مذهب ما است. و خلاصه آنچه را از کتاب عدة الداعی و کتاب نشریۀ جناب آقای رشاد زنجانی در تهران نقل فرمودید، تماماً صحیح است. خداوند ما را از موالیان آل محمد (علیهم السلام) و عارفین به حق آنها و مرحومین به شفاعت آنها و محشورین در زمرۀ آنها قرار دهد. جمعنا الله تعالی و إیاکم مع ساداتنا و موالینا فی دار کرامته

والسلام علیکم و رحمة الله - 29 شهر شوال 1393 - الأحقر عبدالحسین دستغیب الحسینی



6-سوال و جواب ازشهید دستغیب در بارۀ حضرت زهرا _ سلام الله علی

بسم الله الرحمن الرحیم

حضرة السید الجلیل و الفاضل النبیل السید أشرف الدین کیائی _ دامت برکاته

انشاء الله تعالی وجود شریف به سلامت و موفق و مؤید و محفوظ بوده باشید. نامۀ گرامی زیارت شد

آنچه را که راجع به مقامات حضرت صدیقه طاهره فاطمه زهرا _ صلوات الله و سلامه علیها و علی أبیها و بعلها و بنیها _ مرقوم داشتید، تماماً صحیح و مطابق ادلۀ قطعیه است. و از مطالعه آنها محظوظ و مستفیض شدم و شما را دعا کردم

خداوند معرفت ما و شما را نسبت به مقامات آل محمد (علیهم السلام) زیادتر فرماید و ما را از محبین و شیعیان آنها قرار دهد

اللهمّ زدنا معرفتهم و محبتهم و احشرنا فی زمرتهم و اجمع بیننا و بینهم فی دار کرامتک و مستقر رحمتک إنک قریب مجیب

امید است این ضعیف را از دعا فراموش نفرمایید

والسلام علیکم و رحمة الله و برکاته

به تاریخ 26 ربیع الأول 1396 - الأحقر سید عبدالحسین دستغیب الحسینی

منبع: http://www.emamat.ir



نمونه سوال و پاسخ از حضرت آیت الله العظمی خوئی

خدمت حضرت مستطاب آیت الله العظمی خوئی دامت برکاته
سلام علیکم

س1- دعای عدیله کبری سند دارد یا خیر؟

ج 1 – بسمه تعالی، سندی ندارد، چنانچه محدث قمی قدس سره در مفاتیح الجنه ذکر نموده.



س 2- آیا سادات پاک عقیده و عابد و زاهد و ... را می توان جزء آل محمد ص دانست؟

ج 2 – بلی شامل تمامی ذریه است چنانچه در حدیث وارد شده.



س 3 – آیا در اثبات وقف و سیادت، شهرت و شیاع کافی است؟

ج 3 – بلی کافی است در صورتیکه مفید اطمینان باشد
ولله العالم 13/9/1409

با تقدیم احترام وعرض پوزش
سید اشرف الدین کیائی 27/12/67– نشانی قم



نمونه سوال و پاسخ از حضرت آیت الله العظمی گلپایگانی

خدمت حضرت مستطاب آیت الله العظمی جناب آقای گلپایگانی دامت برکاته
سلام وعلیکم و بعد

سوال
در باره راه نجات از شدائد و مصائب و ...– طالقان روستای سوهان

جواب
بسم الله الرحمن الرحیم

بهترین راه نجات از شدائد دنیا و آخرت عمل به دستورات دین و توسل به معصومین علیهم السلام و خواندن ادعیه مثوره است. والله العالم. 8 ربیع الاول 1412

سوال
در باره حکم اشخاصی که به سادات توهین و هتکاکی می کنند

جواب
توهین به مومنین علی الخصوص به سادات آنها حرام است و توهین کننده اگر توبه نکند مستحق تعزیر است. البته لازم است که سادات کرام با اخلاق نیکو و رفتار خوب وبا عفو و صفح با مردم معاشرت نمایند، تاموجب علاقمندی بیشتر آنان به حضرت رسول اکرم – صلی الله علیه و آله و سلم – و فرزندانش شود، خداوند تائید فرماید

حسب اعلام، فتوی مذکور، به تسجیل و تصدیق آیت الله حاج آقا سید مصطفی خونساری و آیت الله حاج سید محمد شاهرودی رسیده است

هم چنین، مرحوم سید اشرف کیایی، رونوشت بسیاری از اسناد وقف نامه سوهان و مکاتبات باعلماء و غیره را (نزدیک به 60 برگ رونوشت سوابق و فتاوی آیات عظام خوئی و گلپایگانی، کتاب خطی دفاع از تشیع)به کتابخانه آیت الله گلپایگانی هدیه داده است که حسب رسید مربوطه، تحت عنوان «اسناد سادات سوهان طالقان» در کتابخانه مذکور، نگهداری میشود



بعلاوه مرحوم سید اشرف الدین کیایی، بعنوان نماینده حجت الاسلام حاج آقای محمدحسین رفیعی، امام جمعه سابق طالقان، در امور موقوفات و پاسخ گوئی به سوالات شرعی روستای سوهان، معرفی شده بود

البته ایشان با علماء و بزرگانی دیگری نیز مکاتبه و مراوده داشته است که فقط به بخشی از آنها، اشاره شده است


*********************************

تصویر وقف نامه روستای سوهان




تصویر وقف نامه روستای سوهان




استفتاء راجع به وقف نامه سوهان از علماء




نظر آیت الله شیخ موسی شبیری زنجانی
راجع به وقف نامه سوهان




اسناد وقف نامه سوهان

با توجه به اینکه اصل وقف نامه روستای سوهان و سایر اسناد قدیمی، در خانواده سید اشرف کیایی، وجود داشت، وی نسبت به جمع آوری اطلاعات تکمیلی، اخذ نظرات از علماء و مکاتبه با ادارات و مراجع مختلف، اقدام نمود و مجموعه بزرگی از اسناد و مدارک قدیمی و جدید، جمع آوری نمود

ایشان اطلاعات مذکور را در کتابچه های تالیفی خویش، برای علاقه مندان، ارائه نموده است که در بخش تالیفات به آنها، اشاره میشود


ارجاع به صفحه وقف نامه سوهان



سید به دنبال شدت یافتن سوالات مربوط به وقف نامه سوهان و رسیدگی های حقوقی (دهه 60 و 70 شمسی)، تمامی اصول و عین اسناد وقفی قدیمی و جمع آوری شده و مخطولات خویش را به کتابخانه آستان قدس رضوی، اهداء نمود

ضمن آنکه رونوشتی از مهمترین اسناد و برخی دیگر از آثار دست نویس خود را، به کتابخانه حضرت معصومه علیها السلام، کتابخانه آیت الله گلپایگانی و کتابخانه آیت الله مرعشی نجفی، هدیه میدهد



حسب اعلام مرکز اسناد و مطبوعات کتابخانه آستان قدس رضوی، ع، ارزشیابی مجموعه اسناد اهدایی مرحوم سید اشرف‌الدین کیایی طالقانی با 3380 برگ سند، در دی‌ماه 1394 به پایان رسید

این اسناد حاوی موضوعات اجتماعی، مذهبی، سیاسی، حقوقی، زراعی و اداریست. بیشترین اسناد این مجموعه مربوط به محل جغرافیاییِ روستاها و شهرستان طالقان است، و از روند تاریخی موقوفات روستای سوهان در این منطقه، اطلاعات کاملی ارائه می‌دهد


از مهم‌ترین اسناد این مجموعة اهدایی به موارد ذیل می‌توان اشاره کرد

ـ چهار فرمان از ناصرالدین شاه قاجار

ـ دو حکم اداری در انتصاب کارگزاران دیوانی

ـ استفتاء چند تن از علماء معروف در حل اختلافات مالی اهالی منطقه

ـ چندین وقفنامه از دورة صفویه و قاجار

ـ قباله‌های ازدواج مربوط به خانواده‌های معروف طالقان

ـ اسنادی با موضوعات حقوقی، مذهبی و شخصی سادات و بزرگان روستای سوهان طالقان

ـ اسنادی با اطلاعات زراعی املاک روستاهای طالقان و گیلان

ـ مکاتبات قضایی شامل دادخواست‌ها و احضاریة دادگاه‌های طالقان و تهران



آدرس مرکز اسناد رضوی

مشهد – حرم مطهر- دوربرگردان طبرسی – ساختمان بنیاد پژوهشهای اسلامی – مدیریت امور اسناد و مطبوعات - تلفکس: 2221149-0513
صفحه مرکز اسناد و مطبوعات، حرم رضوی



آدرس کتابخانه حضرت معصومه علیها السلام

قم، حرم حضرت فاطمه معصومه علیها السلام، صحن حضرت صاحب الزمان

تلفن: 37741440-37175260-025 و ۳۷۱۷۵۳۰۵-۰۲۵
فکس:۳۷۱۱۹۱۳۹-۰۲۵ پیامک: ۳۰۰۰۱۱۲۲

www.amfm.ir
info@amfm.ir


آدرس کتابخانه آیت الله العظمی گلپایگانی

قم- خیابان ارم-داخل مسجد و مدرسه علمیه حضرت ایت الله العظمی گلپایگانی

تلفن: 37703077-025 - فاکس: 37752446-025

www.libgolpayegani.ir
info@libgolpayegani.ir


آدرس کتابخانه آیت العظمی مرعشی نجفی
قم بلوار صدر، معلم، ارگ، تلفن 37741970 تا 78- 025

www.marashilibray.org
info@marashilibray.org

*********************************

مرحوم سید اشرف الدین کیایی








کتابچه اورازان


تالیف سید اشرف الدین کیایی









کتابچه قاضی نجم الدین محمود طالقانی


تالیف سید اشرف الدین کیایی









کتابچه سید علاء الدین
ابن قاضی نجم الدین محمود طالقانی


تالیف سید اشرف الدین کیایی

















































تصویر طومار زیارت نامه امام رضا، ع
اهدائی سید اشرف الدین کیایی
به مرکز اسناد رضوی








تالیفات و آثار

مرحوم سید اشرف الدین کیایی، حاصل سالها تحقیق و جمع آوری اسناد و مدارک به خصوص راجع به سادات روستای سوهان و طالقان را، در قالب چندین رساله جیبی به چاپ رسانده است که آثار به جا مانده از ایشان، شامل تالیفات ذیل می باشد

حضرت زهرای مرضیه علیها السلام
دست نویس به خط مولف - قم - در 72 صفحه کلاسور برگ بزرگ

معرفی کتاب: بحث های مختصری است پیرامون زندگانی حضرت فاطمه زهراء علیها السلام، مولف در روز یکشنبه ۳۰ ذیقعده ۱۳۹۳ هجری قمری، 1350 شمسی، در حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه علیها السلام در قم به نوشتن آن را شروع کرده و دهم ذیحجه ۱۳۹۶، معادل 1353 شمسی، آنرا به انجام رسانیده است

کتابخانه آستانه مقدس حضرت فاطمه معصومه، س، تلفن: 37741440-37175260-025

(رک. فهرست آستانه حضرت معصومه سلام الله علیها، ج2، ش723) استان قم، شهرستان قم



مجموعه علوی، کلمه طیبه علیا ولی الله

دست نویس مورخ 26 دی 1375 به خط مولف،
سید اشرف الدین کیایی طالقانی

مشهد مقدس، کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی
شماره عمومی 343

معرفی کتاب: مباحثی راجع به معارف علوی، اذان شیعه، خطبه منسوب به حضرت علی ع، رساله انصاف در فضائل حضرت علی ع، رساله آل علی ع، سنگ نبشته ای در کعبه،

فایل پی دی اف کتاب دست نویس، مجموعه علوی





مزار فیض آثار اورازان طالقان
کتابچه جیبی، 24 صفحه، چاپ زمستان 1370، شهر قم،

در خصوص معصوم زادگان، مدفون در روستای اورزان، بنام های سید علاء الدین بن علی بن محمد تقی و فرزندش سید شرف الدین محمد، از احفاد امام محمد باقر ع، می باشد

عناوین کتابچه، راجع به برخی علماء طالقان، قاضی شرف الدین محمد ثانی، برادر سید علاء الدین، هجرت از فارس به تبریز، واگذار نمودن روستای اورازان بعنوان خالصه سلطانی توسط خواجه نصیر الدین طوسی، وزیر هلاکوخان مغول به سید علاء الدین، اشتغال به امر کشاورزی توسط سید علاء الدین، تدفین سادات اورازان و گلیرد در جوار تربت سید علاء الدین، تجدید بنای زیارتگاه توسط خان احمد اول گیلانی، لوح مزار قدیمی، تائیدیه سلسله نسب سادات سوهان و گلیرد از نسل سید علاء الدین، تصویر شجره نسب سید اشرف تا سید علاء الدین (مدفون در اورازان) تا قاضی نجم الدین محمود طالقانی، درباره سادات روستای یَرک (الموت) از نسل سید ضیاء الدین، فرزندان قاضی سید علاء الدین حسینی، قاضی میر سعید (سید آباد روستای حسنجون)، فتاوی حفظ و حراست از بقاع امام زادگان

متن کتابچه مزار فیض آثار اورازان طالقان

فایل پی دی اف کتابچه اورازان



قاضی نجم الدین محمود طالقانی، یا برگی در تاریخ تشیع
کتابچه جیبی، 24 صفحه، چاپ 1372، شهرستان قم

در باره قاضی نجم الدین محمود طالقانی، از بزرگان سده نه هجری قمری می باشد. پیدا نشدن آثار مزار قاضی نجم الدین، مدفون در روستای یَرک الموت، که درگذشته، تابعه طالقان بوده است. ایشان پدر سید علاء الدین می باشد که توسط خان احمد گیلانی، وقف نامه سوهان در سنه 914 هجری قمری، برای فرزند ایشان و اعقاب وی، وقف شده است

مطالب مهم کتابچه، پدر قاضی نجم الدین محمود، شیخ و استاد قاضی نجم الدین محمود، در باره ابی جمهور احسائی، از فقهای نامدار سنه 900 هجری قمری که برای قاضی نجم الدین، اجازه نقل روایت، صادر نموده است که به منزله تائید درجه اجتهاد می باشد. متن کامل، نسل قاضی نجم الدین محمود، سادات روستای سوهان، سادات روستای گلیرد

متن کتابچه قاضی نجم الدین محمود طالقانی

فایل پی دی اف - کتابچه قاضی نجم الدین محمود طالقانی



سید علاء الدین بن قاضی نجم الدین محمود طالقانی
کتابچه جیبی، 24 صفحه، چاپ 1375، شهر قم

در باره سید علاء الدین پسر قاضی نجم الدین محمود طالقانی، می باشد. این سید بزرگوار از احفاد امام محمد باقر ع می باشد که توسط خان احمد گیلانی، وقف نامه سوهان در سنه 914 هجری قمری، برای ایشان و اعقاب وی، وقف شده است

موضوعات کتابچه، اولین نفر از طبقه موقوف علیهم وقف نامه سوهان، فرمان شاه عباس، شرف الدین و نجم الدین القاب قاضی محمود، نسل سید علاء الدین در اسناد، وقف نامه سوهان برای سید علاء الدین بن قاضی محمود بن نجم الدین طالقانی، نامه به شورای اسلامی روستای سوهان، اهداء کتاب تراث شیعه، تالیف سید اشرف کیایی به کتابخانه آیت الله العظمی گلپایگانی با شماره 55777، تصدیقات وقف نامه سوهان و موقوف علیهم آن، تولیت وقف نامه سوهان

کتابچه سید علاء الدین ابن قاضی نجم الدین محمود طالقانی

فایل پی دی اف - کتابچه سید علاء الدین ابن قاضی نجم الدین محمود طالقانی



سلطان علي نامه
تالیف سید اشرف کیایی، قم چاپ قائم- 1372

سلطان علي نامه=رساله در خصوص حضرت امامزاده سلطانعلي مدفون در اردهال كاشان

(ضميمه 1)=انساب سادات (احفاد امامزاده سلطانعلي )

(ضميمه 2)=حضرت امامزاده احمد اصفهان

(ضميمه 3)=بوستان سادات امامزاده سيد ناصرالدين شهيد تهران

(ضميمه 4)=امامزاده قاسم (ع )

(ضميمه 5)=مزار فيض آثار اورازان طالقان

(ضميمه 6)=قاضي نجم الدين محمود طالقاني (برگي درتاريخ شيعه )

(ضميمه 7و8)= رساله گلستان سادات



كتابخانه آستان حضرت عبدالعظيم حسنى (ع)

جیبی - شماره ردیف 13708 – کد عنوان 10815 – رده بندی دیویی 41D19

استان: تهران ـ شهر: شهر رى



كتابخانه آستانه مقدس حضرت فاطمه معصومه (س)

رده: 8 س م ک / 53، BP، شناسگر رکورد 965432–

به کتاب حاضر کتابهایی با عنوان: رساله ای مختصر در خصوص حضرت امامزاده سلطانعلی مدفون در اردهال مشهد کاشان , حضرت امامزاده احمد اصفهان, انساب سادات یا احفاد امامزاده سلطانعلی در مرقومات , بوستان سادات یا امامزاده سید ناصر الدین شهید تهران , جدم امامزاده قاسم , مزارفیض آثار اورازان طالقان , قاضی نجم الدین محمود طالقانی یا برگی در تاریخ تشیع , رساله گلستان سادات , حضرت امامزاده معصوم تهران یا گلی از گلستان حضرت امام پنجم، از همین نویسنده با ناشرین مختلف ضمیمه شده است



كتابخانه بزرگ آيت الله العظمي مرعشي نجفي (ره)

استان: قم ـ شهر: قم شناسگر رکورد –۱۷۹۸۶مشخصات ظاهری کتاب - ۱ج . ۲۴ص .،۱۶x۱۱ ی بیج،۱،۳



بوستان سادات، یا امامزاده سید ناصرالدین شهید تهران


پدید آورنده: کیایی، اشرف الدین بن شاه الدین، ۱۳۵۶ق- معادل 1314 شمسی، مشخصات ظاهری ۱ج . ۲۴ص .،۱۴x۱۱،ی بیج،۱،۲

موضوع: نسب شناسی امام زاده سید ناصر الدین تهران

كتابخانه بزرگ آيت الله العظمي مرعشي نجفي (ره)استان: قم ـ شهر: قم



جدم امامزاده قاسم (ع)
پدید آورنده: کیایی، اشرف الدین بن شاه الدین، ۱۳۵۶ق- 1314 شمسی، موضوع: نسب شناسی امام زاده قاسم۱ج . ]۲۴[ص . نمودار. نمونه .،۱۶x۱۲ ی بیج،۱،۳

كتابخانه بزرگ آيت الله العظمي مرعشي نجفي (ره)استان: قم ـ شهر: قمشناسگرد رکورد ۲۵۳۷۲۶



حضرت امامزاده احمد (ع) اصفهان
پدید آورنده: کیایی، اشرف الدین بن شاه الدین، ۱۳۵۶ق- 1314 شمسی

كتابخانه بزرگ آيت الله العظمي مرعشي نجفي (ره)

استان: قم ـ شهر: قمشناسگرد رکورد ۴۷۷۵۹۱،۹۲۵۷۰مشخصات ظاهری ۱ج . ۲۴ص .،۱۵x۱۱ ی بیج،۱،۲،۳،۳



حضرت امامزاده معصوم (ع) تهران : گلی از گلستان حضرت امام پنجم (ع)
پدید آورنده: کیایی، اشرف الدین بن شاه الدین، ۱۳۵۶ق- 1314 شمسی - مشخصات ظاهری ۱ج . ۱۴ص .،۱۵x۱۱ ی بیج،۱،۳

كتابخانه بزرگ آيت الله العظمي مرعشي نجفي (ره)استان: قم ـ شهر: قممشخصات رکورد ۹۴۲۴



رساله گلستان سادات در خصوص امامزادگان و خاکجای ایشان
پدید آورنده: کیایی، اشرف الدین بن شاه الدین، ۱۳۵۶ق- 1314 شمسی - ۱ج . ۱۲ص .،۱۶x۱۱ ی بیج،۱،۲،۲،۳

كتابخانه بزرگ آيت الله العظمي مرعشي نجفي (ره)

استان: قم ـ شهر: قمشناسه رکورد ۴۷۷۶۳۵موسسه مطبوعاتی اسماعیلیان - قم–ایران - ۱۳۷۰



سید صدرالدین ابن میر نجم الدین
پدید آورنده: کیایی، اشرف الدین بن شاه الدین، ۱۳۵۶ق- 1314 شمسی

موضوع: کیایی سوهانی، صدرالدین بن نجم الدین . - سرگذشتنامه

كتابخانه بزرگ آيت الله العظمي مرعشي نجفي (ره)استان: قم ـ شهر: قم شناسگر رکورد ۱۲۳۰۷۸،۴۷۷۵۹۹ - ۱ج . ۲۳ص .: مصور،نمودار،۱۷x۱۲،ی بیج،۱،۲،۳،۳



زیارتنامه حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام
هم چنین، یک نسخه، دست نویس زیارت نامه حضرت امام رضا، ع، از طرف ایشان به مرکز اسناد، اهداء شده است که مشخصات آن، بشرح ذیل اعلام شده است

زبان: عربی–آغاز زیارت نامه: بسمله. الله اکبر الله اکبر لا اله الا الله و الله اکبر کبیرا و الحمد لله کثیرا و سبحان الله بکرة...

انجام: و اعف عنا قبل ذلک و ارحمنا بعد ذلک برحمتک یا ارحم الراحمین

تاریخ کتابت: قرن‎۱۳‎ق - خط: نسخ - تعداد سطرها: ‎۱۵۹ - رنگ کاغذ: نخودی - جلد: تیماج

تعداد اوراق: ‎۱برگ طوماری ۹۲/‎۱ × ‎۱۰س.م - آرایشها: جدول - عناوین به: شنگرف

سایر تزیینات: اعراب کلمات بعضا به شنگرف می باشد. جدول بندی به لاجورد و سرخ می باشد.

واقف: سید اشرف الدین کیایی طالقانی تصویر شماره: 16،17،18،19محل نگهداری: کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی

به نقل از مقاله، نسخه‌های خطی زیارتنامه علی بن موسی الرضا علیه السلام در کتابخانه‌های ایران - منوچهر آراسته ، عنایت الله شیخ حسینی

*********************************

دست خط مرحوم سید اشرف الدین کیایی
فهرست کتابهائی از منابع ایشان، استفاده شده است





مرحوم سید اشرف الدین کیایی

ارجاع به آثار سید

مرحوم سید اشرف کیایی، در مرقومه دست نویس مورخ 16/10/75 خویش، فهرست کتب چاپی که برخی نویسندگان معاصر، از کارهای تحقیقی مرحوم، استفاده کرده اند، 11 مورد بشرح زیر، ذکر کرده است

1- یکی از کتابهای باستانی پاریزی راجع به ملانظر علی طالقانی ره.

2- شجره الطیبه سید فاضل موسوی، ج 1 و 2، علاوه بر مقدمه ای که نگاشته ام نسبت خاندان مان مرقوم است

3- بغیه الحائر فی اولاد الامام الباقر علیه السلام (عربی است)

4- احباد جاویدان، مهدی پور (فارسی)

5- تراجم رجال اشکوری، قسمت قاضی نجم الدین محمود طالقانی (عربی)

6- عوالم حضرت امام باقر علیه السلام (عربی)

7- عوالم حضرت امام جواد علیه السلام (عربی

8- عوالم حضرت امام جعفر صادق علیه السلام (عربی) ج 20/2

9- فهرست ج 2 مخطوطات آستانه مقدسه قم (فارسی)

10- کتابخانه حضرت امام زمان علیه السلام (فارسی)

11- کتابخانه قم بید همندی (فارسی)

از حضرت پروردگار خواهانم که مورد قبول حق واقع شود

والسلام
سید اشرف الدین کیائی
16/10/75

*********************************

حجت الاسلام کیایی نژاد
نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی
از حوزه طالقان و ساوجبلاغ








از نگاه دیگران

در زمان تالیف این صفحه، طبق پیشنهاد به عمل آمده، از تعدادی از آقایان و بزرگانی که، مرحوم سید اشرف الدین کیایی، در زمان حیات خویش، با ایشان، مراوده و ارتباط علمی داشته اند، درخواست گردید که نظر خود را نسبت به مرحوم اعلام نمایند، که به شرح ذیل، اظهار نظر شده است

حجت الاسلام کیایی نژاد
نماینده سه دوره مجلس شورای اسلامی
از حوزه طالقان و ساوجبلاغ


با سلام و تشکر

اجمالا در آن زمان که بنده در قم بودم و آشنایی مختصری که از ایشان دارم، معلمی بود متدین و دارای احساس مسئولیت

بعد هم که در کسوت روحانیت وارد شد، روحانی پردرد نسبت به مسائل دینی بود.تلاشگر و پیگیر بود و سعی میکرد از فرصتها، کمال استفاده را داشته باشد

در همین راستا، جزوه ای هم در خصوص شجره سادات طالقان به چاپ رساند

خدایش رحمت نموده، با اجداد طاهرینش محشور فرماید

ارادتمند، کیائی نژاد

*********************************
خدایش بیامرزد و کل من علینا حقا، بحرمت فاتحه مع الصلوات
حسین زینعلی
صفحه اصلي

تمامي عكس ها و متون اين سايت، مشمول قوانين و رعايت حقوق معنوي مي باشد. هر گونه استفاده مجدد، فقط با اعلام منبع و آدرس سايت، مجاز مي باشد
All rights is reserved